Business Insider: Plešatost není jen vina vaší matky

Washington 14. dubna (ČTK/Business Insider) - Když máte pochybnosti, obviňte ze všech svých problémů matku... ne? Vlastně pokud jde o vypadávající vlasy a plešatící hlavu, tam se věda shoduje, že by muži neměli připisovat vinu genům poděděným po matce, anebo alespoň ne výhradně jim, napsal zpravodajský server Business Insider.

Po celé roky mnozí lidé věřili, že geny mužského plešatění se předávají prostřednictvím chromozomu X z matky na syna. Lidová moudrost radila nevěstě podívat se na muže v příbuzenstvu z matčiny strany ženicha, aby si udělala představu o tom, jak bude její milovaný časem vypadat.

Ovšem lékaři tvrdí, že přesnější je za řídnoucí vlasy vinit oba rodiče. "Abyste posoudili, jak velká je šance, že budete plešatět, podívejte se na všechny příbuzné v rodinách své matky i otce," uvedla Dawn Davisová, lékařka z dermatologického oddělení Kliniky Mayo.

Existuje několik důvodů, které naznačují, že je to pravda. V první řadě si vědci stále nejsou jistí, které geny jsou určující pro ztrátu vlasů a odkud přicházejí; myslí si ale, že k nim přispívají obě strany rodiny. A za druhé má matka dva chromozomy X, takže zjišťovat pohledem na mužské příbuzné, zda vám budou padat vlasy, je v podstatě zbytečné.

Vědecký termín pro běžnou ztrátu vlasů je androgenní alopecie. Pokud ji máte, nejste sami. Zhruba polovina dospělých mužů trpí vypadáváním vlasů už v době, než překročí čtyřicítku.

Vlasy na hlavě vydrží zhruba dva až tři roky, a pak je nahradí nové v cyklu trvajícím řádově měsíce. Když vlasy vypadávají, ale nové je nenahrazují, anebo je nahradí mnohem tenčí vlasy, pak začneme plešatět.

Specifické faktory, které rozhodují o tom, jak moc holá něčí hlava bude, jsou stále dost záhadné. Vědci věří, že tento stav je převážně genetický a způsobují ho změny našich pohlavních hormonů.

Vědecká studie z letošního roku předložila hypotézu, že lidé pravděpodobně přijdou o vlasy, pokud se zvýší koncentrace jednoho z pohlavních hormonů - dihydrotestosteronu - ve tkáni hlavy. Tento hormon způsobuje, že se vlasy ztenčí a dokonce přestanou úplně vyrůstat z vlasových kořínků.

I když to není tak docela vina vaší matky, její geny mohou hrát svou úlohu, především když začnete plešatět před dosažením středního věku. Německá studie z roku 2005 naznačila, že plešatění před 40. rokem věku může diktovat gen v chromozomu X, což znamená, že tato predispozice přichází z matčiny strany rodiny.

Hypotéza německých vědců uvádí, že muži, kteří zdědili od matky údajný "plešatící gen", mají predispozici pro vyšší množství receptorů mužského pohlavního hormonu androgenu v kůži hlavy, a v důsledku toho začnou dříve plešatět.

Ovšem profesor Markus Nöthen, který se na této studii podílel, ve zprávě k ní uvedl, že rovněž existují "náznaky, že se na tomto procesu podílejí i další geny, které nejsou závislé na pohlaví rodičů". Nöthen v roce 2008 vedl další studii, do níž se zapojilo více než 600 německých mužů, a zjistil, že na časný nástup mužského plešatění má vliv umístění chromozomu 20. A to naznačuje, že na "genech plešatění" se podílí jak matčina, tak otcova DNA.

Do hry ovšem vstupují i jiné než genetické faktory. Studie provedená v roce 2013 za účasti více než 3100 mužů v Jižní Koreji zjistila, že na časnou ztrátu vlasů má vliv i kouření a pití alkoholu.

Přetrvávající záhady kolem plešatění vysvětlují, proč je tak těžké vytvořit genetickou léčbu plešatosti, která se stala novým svatým grálem vlasových vědců.

Jednou z možností, jak se k plešatění postavit, je s hrdostí ho přijmout, oholit zbytky vlasů a začít se honosit lesklou hlavou. Ostatně vědci zjistili, že lidé mají tendenci muže popisovat jako silnější a vyšší poté, co si oholili hlavu.

dk mka