AFP: Vědci konečně přišli na kloub praskání kloubů

Paříž 16. dubna (ČTK/AFP) - Jde o záhadu, která vědce mátla více než sto let, ale nyní, jak se zdá, jí konečně přišli na kloub. Zjistili, co přesně způsobuje ono typické lupnutí, když si člověk prokřupe klouby, napsala agentura AFP.

Ať ho máte rádi nebo nenávidíte, praskání kloubů je velmi běžné. Už dřívější studie zjistily, že ne všemi klouby je možné praskat, a že ti, kteří takovou možnost mají, si nemohou znovu prokřupat prsty po dobu 20 minut po prvním křupnutí. Ovšem samotný zdroj tohoto suchého lupnutí zůstával záhadou.

Jak se ukázalo, přesným termínem pro křupání kloubů je "prasknutí", informovali vědci, kteří zjistili, že onen typický zvuk způsobuje prasknutí mikroskopických bublinek v kloubní tekutině ruky.

Odborníci z pařížské technické vysoké školy École Polytechnique a Stanfordovy univerzity ve Spojených státech využili matematický model společně s geometrickým zobrazením kloubu a úspěšně se jim podařilo provést simulaci toho, co vede k prasknutí.

"Zvuk, který vznikne, když člověk křupne klouby, způsobí částečné zhroucení bublin v tekutině kloubu," vysvětlil profesor Abdul Barakat z pařížské Polytechniky. "Může jít o několik bublin, ale my jsme dokázali, že už zhroucení jediné bubliny je dostatečné, aby vznikl onen typický zvuk," dodal.

Experti spojili praskání kloubů se zhroucením bublin už v roce 1971, ale jejich tvrzení bylo zpochybněno poté, co další studie zjistily, že i po propraskání kloubů v jejich tekutině bubliny zůstávají. Například v roce 2015 jedna ze studií obsahovala hypotézu, podle níž ono typické prasknutí způsobuje vytvoření bubliny místo jejího odstranění.

Problém vyřešil až matematický model, který dokázal, že praskavý zvuk kloubu může způsobit i částečné zhroucení bubliny v jeho kapalině - a proto i po propraskání kloubů jsou v něm bublinky stále přítomné, uvedli vědci.

"Chtěli jsme se na to podívat matematicky, protože všechny předchozí práce byly založené na pozorování nebo ultrazvukových technikách. Proto jsme se pokusili sestavit matematický model, který by popsal fyzikální fenomén vedoucí k tomuto jevu," uvedl Barakat.

Je ovšem možné, že ani toto zjištění neukončí celou debatu jednou provždy. Ovšem jisté je, že praskání kloubů budou ti, kdo ho jsou schopní, provozovat dál. "Poté, co jsme zveřejnili naši studii, to zkusila moje dcera a teď už taky praská klouby," řekl Barakat, který sám patří mezi pravidelné prokřupávače.

Zatím žádná studie neprokázala, jestli je křupání klouby spíš eškodlivé nebo prospěšné. Navzdory jedné oblíbené obecné domněnce ale podle lékařů rozhodně nezpůsobuje artritidu.

dk ank