PharmNews
PharmNews
Registrace | Přihlášení
Hledání: Mapa stránek
  Obsah
  Aktuality
  Právní info
  Instituce
  Knihovna
  Vzdělávání
  Léčiva
  Jobs
  Pojišťovny
  Partneři
 

Další partneři
 
Alliance Healthcare
 
Tlukot srdce
 
Život a cukrovka
 
Intranet ČIS
 
Nabídka zaměstnání
 

Aktuality

Před usnutím není vhodné těžké jídlo, vážná debata ani cvičení

Praha 15. března (ČTK) - Před usnutím není vhodné těžké jídlo, káva, debaty na vážná témata ani cvičení. Kvalitní spánek narušuje také alkohol, cigareta či světlo z mobilu a televize. Ministerstvo zdravotnictví doporučení shrnulo v tiskové zprávě u příležitosti dnešního Světového dne spánku.

"Pro zajištění kvalitního spánku a dostatečné produkce potřebného hormonu melatoninu bychom se měli vyhnout působení modré složky světla v době, která má být určena spánku. Před spaním bychom tedy neměli používat mobil, tablet a podobná elektronická zařízení. Ani usínání u televize nepřináší spánek dobré kvality," uvedla Hlavní hygienička ČR Eva Gottvaldová.

Hormon melatonin tělo vyrábí tělo jen v noci, tedy za tmy. Modré světlo, které vyzařují elektronické přístroje, ale lidskému tělo signalizuje, že je stále den a hormonu tak může být nedostatek. Hormon kromě koordinace denních rytmů a spánku ovlivňuje oběh krve, krevní tlak, tělesnou teplotu, metabolismus cukrů, tuků i bílkovin, produkci pohlavních hormonů, imunologické reakce organismu, průběh stárnutí, chování i psychologické reakce.

Pro kvalitní spánek poslední jídlo odborníci doporučují tři až čtyři hodiny přes ulehnutím. Čtyři až šest hodin před ním by se lidé měli obejít bez kávy, černého či zeleného čaje, koly či energetických nápojů. Také alkohol nebo nikotin z cigaret není vhodný, protože organismus povzbuzuje.

"Po večeři již neřešte důležitá témata, která vás mohou rozrušit. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek," citovalo ministerstvo rady odborníků. Pomoci může lehká procházka, naopak narušit usínání může cvičení tři až čtyři hodiny před ulehnutím do postele.

Místnost na spaní by měla mít minimum hluku a světla, nejvhodnější teplota pro spaní je 18 až 20 stupňů Celsia. Odborníci doporučují uléhat a vstávat každý den ve stejnou dobu a v posteli nepobývat vzhůru déle, než je nutné.

Podle odborníků je poruchami spánku ohroženo 30 procent populace. U déle trvající poruchy spánku je nutno navštívit lékaře. Nespavost totiž může být příznakem jiných závažných onemocnění.

Světový den spánku vyhlašuje Světová zdravotnická organizace (WHO) společně se Světovou spánkovou společností (WSA).

van jw



PHARMnews využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.www.ctk.cz


  Zpět

Hlavní partner portálu
Hlavním partnerem portálu PharmNews je společnost Egis Praha, spol. s r.o.

Kontaktní informace
Provozovatelem portálu PharmNews je společnost MedNews

MedNews, spol s r.o.
Poděbradská 538/46, 190 00 Praha 9
Tel.: 226 517 501
Fax.: 226 517 502
E-mail: info@mednews.cz
Created by MedNews, 2005

Portál PharmNews využívá zpravodajství z databází ČTK
Využíváme zpravodajství ČTK

Spřátelené portály:
mednews.cz

neumm.cz