
Pražská záchranná služba zmodernizovala pracoviště dispečinku za 52,3 milionu Kč

„To, o co nejvíce bojujeme, je lidský potenciál. Soustředili jsme se na to, aby měli operátoři kvalitní zázemí. Předchozí prostory byly již na hraně kapacitních a zejména technologických možností. To, co šlo z hlediska technologií v roce 2025 pořídit, jsme pořídili,“ řekl ředitel pražské záchranky Petr Kolouch.
Jednotlivá pracovní místa jsou ergonomicky upravena, aby operátorům při dvanáctihodinových směnách poskytla co nejvyšší komfort. Mají k dispozici například polohovací stoly, takže mohou střídat práci ve stoje a v sedě. V zázemí mohou kromě šatny a kuchyňky využít i malou tělocvičnu nebo takzvanou tichou místnost.
Hlavní novinkou jsou nástěnné obrazovky, na nichž si mohou operátoři nově zobrazovat záběry z bezpečnostních kamer. „Pokud se volající nachází na místě, které zabírá některá městská kamera, mohou operátoři vidět, jak to tam vypadá, co se tam děje. To je jedna z věcí, která nám usnadní komunikaci,“ popsala mluvčí záchranky Jana Poštová, která je zároveň vedoucí dispečinku.
Operátoři se nově nebudou muset tak často zabývat případy, kdy lidé vytočí linku 155 omylem. „Volající na tísňovou linku uslyší před spojením s dispečerem informační hlášku. Může díky upozornění hovor zavěsit ještě před tím, než zaměstná operátora,“ zmínila Poštová. Díky tomu, že je na novém dispečinku nyní více pracovních míst, přijala záchranka nové dispečery. Na každé směně jich je sedm až 10. Za ideální stav považuje Poštová 11 operátorů v každé směně.
Přestavba dispečinku začala v roce 2024 a byla dokončena začátkem letošního roku. Operátoři po tu dobu pracovali v provizorních prostorách ve svém sídle v Korunní.
V loňském roce přijala pražská záchranka téměř 226.000 tísňových volání. Zhruba dvě třetiny jich přicházejí v denní směně a třetina v noční. Nejčastěji lidé volají ve všední dny mezi 9. a 11. hodinou, nejvytíženějším dnem je pondělí a nejvíce nočních události se řeší z pátku na sobotu a také ze soboty na neděli.