Česká specialita, obědová menu, se mění. Obědy jsou zdravější, kvalitnější a zaplatíte je elektronicky

Autor: Redakce | Zpravodaj | 1. 9. 2015

Praha, 2. září 2015

 

Běžná obědová menu v restauracích jsou často kritizována pro svou nevalnou kvalitu. To se ale začíná měnit. Odborníci na výživu a gastronomii se shodují, že kvalita obědů v restauracích se začíná zvyšovat, objevují se zdravější pokrmy a nabídka je pestřejší. Češi jsou také častěji ochotni za kvalitnější oběd i více zaplatit. Do veřejného stravování rovněž pronikají moderní technologie, a to jak pro samotnou přípravu jídel, tak i pro platbu útraty. Obědová menu jsou v Česku velmi oblíbený způsob stravování, a v sektoru pohostinství meziročně mírně rostou.

 

Běžné denní stravování v restauracích je v České republice stále populární a mírně roste i celé odvětví stravovacích a ubytovacích služeb. Podle údajů Českého statistického úřadu se tržby v pohostinství za první čtvrtletí roku 2015 meziročně zvýšily o 3,5 % a v měsíci květnu pak dokonce o 6,7 %. Celý segment pohostinských a ubytovacích služeb pak podle statistik od začátku roku po třech letech opět mírně roste. Podle odborníků se zvyšuje také kvalita nabízených jídel, Češi jsou již ochotni si za kvalitnější menu drobně připlatit.

 

Do restaurací a závodních jídelen začínají též pronikat nové technologie v podobě úhrad jídel bezkontaktními platebními kartami. Ty pomalu nahrazují populární papírové stravenky. Stejně jako na stravenky, i na předplacenou stravenkovou kartu přispívá zaměstnavatel svým zaměstnancům dle stejných pravidel. „Výhodou předplacené karty, která nahrazuje stravenky, je hlavně rychlost samotného placení. Odpadá totiž případné dopočítávání částky v hotovosti ke stravenkám nebo vracení drobných zpět,“ popisuje hlavní pozitiva plateb obědových menu kartou Pavel Kusý, ředitel produktů a marketingu společnosti Edenred, která provozuje systém předplacených platebních karet Ticket Restaurant Card. Společnost Edenred začátkem roku navíc ohlásila vznik sítě restaurací FOOD, kde si mohou uživatelé Ticket Restaurant přes oběd vybrat z vyvážených jídel připravených dle principů programu FOOD, který se zaměřuje na boj s obezitou. Obědová menu si strávníci v dnešní době rovněž mohou najít na internetu a vědomě se rozhodnout, jaký oběd si dopřejí.

 

Polední menu se v posledních letech začínají výrazně proměňovat. Od jednoho „meníčka“ a receptů z české kuchyně se nabídka obědů posouvá směrem k širšímu výběru a zdravějším jídlům. „Zákazníci hledají nové formy stravování a restaurace, které jim v tom vyjdou vstříc, nemají o návštěvníky nouzi. Jedná se zejména o nabídku zdravých jídel a polední menu přizpůsobená nejen ročnímu období a sezónní nabídce surovin, ale také třeba aktuálnímu počasí,“ popisuje nové trendy v denním stravování Miroslav Kubec, šéfkuchař hotelu Intercontinental Prague a prezident Asociace kuchařů a cukrářů ČR. „Tento druh stravování je v Česku stále více oblíben, rostoucí kvalitu i nabídku poledních menu proto vítám,“ doplnil Kubec.

 

Trendu zdravější kuchyně odpovídá i stále častější nabídka samoobslužných salátových barů, které z luxusnějších restaurací pronikají také do závodních, a dokonce i školních jídelen. „V kuchyních jídelen se více objevují konvektomaty, které umožňují přípravu jídla se sníženým obsahem tuku. Stále častěji jsou strávníkům k dispozici salátové a ovocné bary. Díky tomu spotřeba těchto surovin v jídelnách stoupá,“ sdělil Pavel Ludvík, redaktor odborného portálu Jídelny.cz, který se zabývá tematikou veřejného a školního stravování. Prostor ke zlepšení nabídky je podle něj ale především v sektoru školních jídelen, který trpí hlavně nedostatkem financí a nízkými mzdami personálu.

 

Podle odborníků na výživu je největším přínosem poledních menu to, že umožňují lidem pravidelné stravování s přijatelnými finančními náklady. Posun k nabídce zdravějších jídel ale samozřejmě odborníci na výživu vítají. „Myslím, že v oblasti nabídky obědů některé restaurace změnily přístup. Často jsou k výběru dietnější typy pokrmů, a v některých restauracích je dokonce k dispozici propočet množství přijatých tuků, sacharidů a bílkovin na porci. Líbí se mi také, pokud restaurace zákazníkům nabídne džbán vody s citrónem zdarma nebo za symbolickou cenu,“ uvedla například nutriční terapeutka Sylva Šmídová. „Důležité je, aby si zákazník mohl vybrat i oběd s větším množstvím zeleniny, vyhnout se smaženým jídlům a hlavně udržovat svou stravu pestrou,“ doplnila Šmídová. Stále však platí, že kvalitní jídla, a obědová menu zvlášť, je potřeba hledat. Kvalita jídla se muže v každé restauraci diametrálně lišit, a to i bez ohledu na jeho cenu. Každý by si měl proto ve svém okolí zvolit takovou restauraci, která co možná nejvíce odpovídá jeho vlastním ideálům o zdravé výživě. Individuální potřeby a kvalitu stravy je pak nejlepší konzultovat s certifikovanými výživovými poradci,“ sdělil Ján Staš, tajemník Aliance výživových poradců.

 

 


O společnosti Edenred

 

Edenred, vydavatel stravenek Ticket Restaurant®, je světovou jedničkou v oblasti předplacených korporátních služeb, navrhuje a dodává řešení, která zlepšují efektivitu organizací a posilují kupní sílu jednotlivců. Tato řešení umožňují společnostem účelně a efektivně spravovat:

  • Zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant, Ticket Benefits, Ticket Junior, Ticket Alimentation, Ticket CESU a další)
  • Řízení firemních nákladů (Ticket Čistý, Ticket Profi Card, Ticket Car, Ticket Clean Way, Repom, atd.)
  • Incentivní a odměňovací programy (Ticket Compliments, Ticket Kadeós atd.)

Skupina také spolupracuje s veřejnými institucemi při řízení jejich sociálních programů (Ticket Service)

Akcie společnosti jsou kótovány na burze NYSE Euronext Paris. Edenred působí ve 42 zemích světa s více než 6 000 zaměstnanci, má téměř 660 000 klientů z firemního a veřejného sektoru, 1,4 miliónů smluvních partnerů a 41 milionů příjemců. V roce 2014 činil celkový objem emise 17,7 mld €, z čehož téměř 60 % bylo generováno na rozvíjejících se trzích.

Značka Ticket Restaurant® a všechny ostatní obchodní názvy programů a služeb Edenred jsou registrované ochranné známky společnosti Edenred SA.

 

 

Kontakt:

 

Tomáš Skolek

PR Director

LESENSKY.CZ s.r.o

mobil.: +420 776 056 711

email: skolek@lesensky.cz