MZd chce navýšit počet studentů oborů VŠ pro zdravotní…
Počet studentů oboru Všeobecného lékařství byl navýšený v roce 2019. “Uděláme stejný projekt pro nelékaře,” řekl Válek. Zdravotnické obory se ale studují na zdravotnických středních školách (SŠ), vyšších odborných školách (VOŠ) a vysokých školách (VŠ) jako bakalářský obor.
MZd podle Válka požádalo kraje, aby navýšilo počty studentů na SŠ a VOŠ. Navýšení na VŠ chce řešit s ministerstvem školství. Podle Hlavní sestry ČR Alice Strnadové vysoké školy opouští asi 600 absolventů těchto oborů ročně.
Z průzkumu na vysokých školách podle ředitele Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) Ladislava Duška vyšlo, že kapacity jsou zhruba na dvacetiprocentní navýšení počtu studujících. Největší navýšení je podle predikcí ÚZIS potřeba u všeobecných sester, chybět ale budou i dětské sestry, zdravotničtí záchranáři, nutriční terapeuti nebo radiologičtí asistenti.
Podmínky studia zdravotních sester se podle ministra v posledních letech výrazně měnily, vliv měla i porovnatelnost v rámci EU. “Máme při výchově všeobecných sester dva směry, jeden jsou VOŠ a druhý bakalářská studia,” uvedl. Po tříletém studiu VOŠ, které nabízí 35 škol, mají sestry titul Diplomovaná sestra (DiS.), po VŠ bakalářský titul, která lze získat na 16 školách.
MZd podle něj hledá způsob, jak kompetence těchto absolventů co nejvíc přiblížit. Zároveň by podle Válka měly být obory prostupnější. Obor zdravotnický záchranář na VOŠ podle Duška skončil, chybět tak bude asi 150 absolventů oboru ročně. Kromě zdravotnické záchranné služby pracují například u hasičů.
Po čtyřletém studiu zdravotnické SŠ končí studenti jako takzvaná praktická sestra, jejíž kompetence jsou více omezené. Jen polovina z nich podle dat ÚZIS navíc nastupuje rovnou do zdravotnictví pracovat, část dál studuje na VOŠ nebo VŠ. Do budoucna by tyto absolventky podle Válka mohly víc působit třeba v sociálních službách. Sester, které absolvovaly v posledních letech VOŠ nebo bakalářský obor, pracuje v současné době ve zdravotnictví asi 75 procent.