Záchranná služba ve Zlíně začala využívat moderní operační středisko
Středisko zdravotníkům umožní přenášet EKG pacienta v reálném čase ke konzultaci lékaři sloužícímu na dispečinku. Zdravotníci mohou z místa události přímo na dispečink posílat video i obrazový záznam nebo sdílet zdravotnickou dokumentaci se všemi krajskými nemocnicemi s budoucím možným přesahem za regionu.
Jako první záchranná služba v zemi má ZZS ZK podle mluvčí k dispozici integrovanou IP telefonii. “Velmi zjednodušeně se dá říct, že telefonní hovory nejsou přijímány přes standardní telefonní síť, ale pomocí datové sítě. Právě na tomto principu funguje celosvětová internetová síť. Kromě zpřehlednění zásahů se díky novému zdravotnickému operačnímu středisku výrazně zvyšuje komfort pro práci dispečerů a dispečerek,” uvedla Netopilová Sluštíková.
Dosavadní zdravotnické operační středisko (ZOS) funguje od roku 2008. Záchranářům už však nevyhovuje. “IT technika je na hranici technické a morální zastaralosti. Prostorové uspořádání jednotlivých dispečerských pracovišť neodpovídá potřebám operátorů, kteří zde pracují ve dvanáctihodinových směnách. Jak ukazují statistiky, musíme počítat také s navyšováním tísňových volání na linku 155. Všechny tyto faktory vedou jednoznačně k tomu, že jediným možným a nejlepším řešením bylo vybudování nového ZOS. A když už nového, tak s nejmodernějším vybavením i technologiemi,” řekl ředitel ZZS ZK Josef Valenta.
Nově bude díky středisku možné také elektronicky podepisovat zdravotnickou dokumentaci pacienta a data přenášet do nemocnic. “V rámci elektronizace zdravotnictví budeme dokumentaci pacientů ukládat v elektronické podobě do dlouhodobého elektronického archivu společně s ostatními zdravotnickými zařízeními Zlínského kraje,” doplnil Zdeněk Lorenc, vedoucí oddělení informatiky ZZS ZK. Nové technologie navíc umožní rychlejší komunikaci mezi posádkami a dispečinkem, leteckou záchrannou službou a horskou službou.
Počet dispečerských pracovišť v sále se zvýšil o dvě místa, je jich osm. Novinkou je oddělené testovací a simulační pracoviště. “Denní místnost zase nabídne zázemí pro personál dispečinku třeba na přípravu jídla. Relaxační část bude sloužit k regeneraci operátorů po náročných a mnohdy traumatizujících hovorech, které na linku 155 přijímají,” řekl vedoucí operátor zdravotnického operačního střediska Libor Zajonc. Ostrý provoz střediska chce záchranná služba zahájit na podzim.